Poëzie op het spoor


Op naar Zwolle, in de Stadskamer van de Bibliotheek organiseren Bianca Hazenberg en Hans Daalmeijer op zaterdag 7 september Poëzie op het spoor.
Deze middag ben ik in goed gezelschap van de dichters Ria Westerhuis en Jan Bulsink, als ook Malon Bakker, Fiet van Beek, Marianne Couvee en Alfred Valstar; tevens een speciaal programma met Willem Adelaar en Robert Tau. Aansluitend een Open Podium, met o.m. Stanislaus Jaworski.
Programma van 13.00 tot 16.00 uur, adres Zeven Alleetjes 1A, Zwolle.

Literair Podium in S-Plaza, Eindhoven


Zondag 18 augustus houden de dichters van de PoëzieClub Eindhoven weer hun Literair Podium in S-Plaza, van 14.00 tot 17.30 uur. Thema deze keer: BREKEND WATER (maar dat is uiteraard niet verplicht).
Het komt er voor mij naar meerdere verzoeken dan toch eindelijk van, om dit podium te bezoeken en aan het thema bij te dragen.
Aan het einde van de middag is misschien nog tijd voor een beperkt Open Podium...
Wil je komen luisteren? Je bent van harte welkom: TOEGANG GRATIS.
Adres S-Plaza: Bleekweg 1F, Eindhoven.



Deze middag wordt tevens aangeboden à minstens €1,- Poëthement 030.
In deze aflevering gedichten van (alfabetisch): Willem Adelaar, Ingo Audenaerd (sunset), Paul Bezembinder, Hans Daalmeijer, Anne Dijkstra, Julius Dreyfsandt Zu Schlamm, André Van Eynthoeve, Elbert Gonggrijp, Bianca Hazenberg, Jolies Heij, Eveline Jordens, Marjolein Jua, Bob Kalkman, Guus Kelders, Robert Klaassen, Gerwout van Lodewyck, Louis van Londen, Rick van der Made, Hans F. Marijnissen, Pit van Nes, Sabine van den Oetelaar, Angela Polderman, John Roovers, Jacques Smeets, Alja Spaan, Frans Terken, Max Violier en Cor Van Welbergen.

Mijn bijdrage, tevens themagedicht in Poëthement 30:

Het licht dat verderaf


Op het Pikmeeuwenwater is de zon
nog een glinstering van herfstmiddagen
voor de regen alles beslaat

niet een foto uit een folder
maar de eigen ogen
niet een passage als gedrukt
maar het aanschouwelijk bewijs

het licht dat verderaf valt
dwars tussen de bomen door
in het Geldernsch-Nierskanaal
geluid van een ijsvogel

brekend nieuws : een kanaal
voor zichzelf als beek begonnen
bewandelt een weg in het woud

en kijk eens hoe hij floreert tussen
dotterbloem en rapunzelklokje

met de loop mee een lichtvoetige tred
dat je door het donker durft


© FT 2010
(ook opgenomen in
- Station Zuid -)

Zangeres zonder Naam


Een bericht van Old School:
Op 5 augustus zou de geboren Leidse Mary Servaes - Bey, bekend als de Zangeres Zonder Naam, 100 jaar zijn geworden. Om dat te vieren en haar te eren opent er in augustus een pop-up museum over het leven van de ‘koningin van het Levenslied’.

In een van de lokalen van het voormalig schoolgebouw maak je een reis door het leven van de in Leiden geboren Maria (Rietje) Beij. Als de Zangeres Zonder Naam wist ze zich een weg te vinden uit het armoedige bestaan van een arbeidersgezin in het Leiden van de jaren 30. Ook zijn er interviews en unieke televisiebeelden van de Zangeres te zien in de mini bioscoop van Old School aan het Pieterskerkhof. Op maandag 5 augustus om 12 uur vieren we haar verjaardag, en is het pop-up museum officieel geopend. Iedereen is welkom.
Old School is gevestigd aan het Pieterskerkhof 4a te Leiden en iedere vrijdag, zaterdag en zondag open van 11 tot 18 uur. De expositie over de Zangeres zonder naam is gratis, en te zien van 2 augustus tot 1 september.

Een en ander bracht inspiratie voor onderstaand gedicht,
opgedragen aan wijlen Mary Servaes-Beij:


Zonder mij


Alle lucht is uit het lijf verdwenen
na zonder naam ben ik ook zonder stem
om het lied van het leven te laten horen
ik ben van alle kleuren ontdaan

maar zie dat er genoeg zwarte schijven zijn
alle nummers verzameld van begin af aan
mijn gezangen in groeven vastgelegd
voor wie vandaag nog naar mij wil luisteren

zonder stem nog maar niet gebroken
zoals het bij leven was
ik vocht voor een beter bestaan
dan ik in tijden van armoede had

hoe ik van lief en leed stond te zingen
liedjes voor het leven bewaard
dat je ze nooit gaat vergeten
nog in geen honderd jaar


© FT 05.08.2019

Lees de eerste versie en het commentaar op Pomgedichten