Coronagedichten

In de Poëzieweek 2021 verschijnt Mijn overbuurvrouw is een meeuw, een bloemlezing uit de inzendingen van coronagedicht.nl .

Van maart tot en met juli 2020 werden er ruim 900 gedichten geplaatst op de website www.coronagedicht.nl. Je vindt er nog altijd een rijke verzameling poëtische vormen en tongvallen, van haiku tot ollekebolleke, van het Nederlands tot Twents, Limburgs en meer. 
Dichter des Vaderlands Tsead Bruinja maakte samen met Wim van Til van Poëziecentrum Nederland en met financiële steun van de provincie Gelderland een selectie van 110 gedichten voor een papieren bloemlezing die eind januari verschijnt onder de titel 'Mijn overbuurvrouw is een meeuw' (ontleend aan een gedicht van Sholeh Rezazadeh).
 
Uitgeverij Liverse geeft de bundel uit. Je kunt hem daar nu al bestellen door een mailtje te sturen aan verkoop(@)liverse.nl.

In deze bundel ook mijn gedicht 'In tijden van crisis'.





















In tijden van crisis


  

Nu het allemaal wel veel wordt

me opsluiten moet in huis en bovenkamer 

om het hoofd boven water te houden

verlang ik weer naar vroeger

toen het eenvoudig en overzichtelijk was

 

een terugkeer naar Coronation Street

het zwart-wit van alledaagse voorvallen

Rovers Return Inn als plaats van samenkomst

personages die uitgelaten het café bevolken

geen angst voor welk virus dan ook

behalve dat van de soapserie

 

en ik zie vandaag met lede ogen 

bij elkaar angst voor een handdruk 

laat staan een hoestbui of besmetting

mijd café en stamtafel naast plein en trein

 

houd op afspraak van iedereen afstand

sla ontmoetingen als muggen en horzels af

slechts de vuurvliegjes heb ik laten begaan

om in deze donkere tijden hier en daar 

nog kleine lichtpuntjes te zien

 

 

© FT 2020

Geen opmerkingen:

Een reactie posten