'Lachen' bij Eijlders Dichtmiddag

Het thema in februari:
Valt er nog te lachen ?

Een glimlach in het verkeer veroorzaken.
Vrolijke gezichten om je heen.
Plezier wat je andere mensen ziet hebben.
Lachen tot de tranen je in je ogen schieten.
Spontaan in de lach schieten om een situatie.

De huidige tijd lijkt het zwaar te hebben.
En dan heeft onze ogen en mond wat gymnastiek nodig.
De dichtmiddag in Eijlders gaat hier antwoord op geven.
Zondag 19 februari 2017 om 16:00 verwachten we vele vrolijke dichters.
Kom langs en draag voor met humor.
Onze speciale gastdichter is Martje Wijers.

Namens Eijlders Dichters
(Aurora Guds, Kees Godefrooij, Mieke van Beeren, Willem Mesman)
Paul Lokkerbol

Voor deze middag geschreven:

Lachebekje

Met humor hier en daar een plooitje gladstrijken
dat doet B. (Bert) schrijft W. (Winfried) ons
ik las het maar rolde er niet van om laat staan 
dat ik ondersteboven viel zoals van rotte kots

dat je er jeuk van krijgt in plooien 
die je tot het gewisse moment zelfs niet kende
of eerder met welke vinger dan ook bevoeld had
ik zou er mijn hand niet voor in het vuur steken

doorgaans houd ik me van de domme
als een August die het allerlaatst schaapachtig
grinnikt pas als de toeschouwers zijn uitgelachen 
om zijn vooraf verzonnen hoogstandje 
een knullige val over de flappen van zijn grapjas

nee dan de uitgewerkte witzen van zwarte Jules
die in staccato hoedje over hoedje op het podium stuiteren
uitgespuugd in speedtempo en zo op je vestje gemikt

mooi dat ik een dubbele puntmuts als reddingsboei 
binnen handbereik heb om bij een dijenkletser 
geen uitglijer te maken of plat te gaan
laat ons maar lachen met de hofnar van de poëzie


© FT 17022017

Geen opmerkingen:

Een reactie posten