Open de Koepel


De gebouw van de Koepel, de voormalige gevangenis in Haarlem, wordt met het cultureel programma "Architectural Healing" getransformeerd naar een een nieuwe functie.
DE HAARLEMSE DICHTLIJN maakt onderdeel uit van het culturele programma: "Als het gaat om de helende werking van de manifestatie mogen de dichters zeker niet ontbreken. Hun woorden, hun poëzie zal bij menig bezoeker een gevoelige snaar raken. De dichters treden op in de cellen."
De dichters die je op zondag 14 oktober tussen 15.00 en 18.00 uur kunt bezoeken in hun cel zijn: Demi Baltus – Grim Bouwmeester - Lilian Cornielje – Wieke Hart – Peer van den Hoven - Sylvia Hubers - Mischa van Huijstee – Marten Janse – Jan Kal – Eric van Loo - Harmen Malderik – Simon Mulder – Paul Roelofsen – Riet van Schie – John Schoorl – Willemien Spook – Frans Terken - Anneruth Wibaut – Maarten Willems – Pom Wolff.

Voor meer info over de verschillende activiteiten i.h.k.v. "Architectural Healing" in oktober en november, zie Open de Koepel
Het adres van de Koepel: Harmenjansweg 4, Haarlem.

Het (eerste) gedicht voor Open de Koepel:

I
Achter de deur


Holle stappen in een kleine ruimte en
toch wachten op de vrijheid van bewegen
geboeid kijk ik naar stalen staven boven mij
daar schrijven licht en lucht de tijd

beneden stroomt water door het Spaarne
een schipper gooit moeiteloos trossen los
en stuurt zijn sloep de vaart op

en ik hierbinnen zie nog een leven gaan
had ik niet tot tranen toe de hand eraan
ik zat niet aan deze muren gebonden
met tijdslot op de dichte deur

de schipper vaart weg alsof er nooit iets
gebeurd is niets dat hem tegenhoudt
de sloep trekt sporen in het sop

ik kijk strepen op de muur
tekens met kracht in steen gekrast
een aftelvers van dagen nog te slijten
nachten gekluisterd aan een krakend bed

© FT 17092018

Lees het commentaar op Pomgedichten


foto: Maarten Willems

Geen opmerkingen:

Een reactie posten