In memoriam Joop Scholten


Tot groot verdriet van mij en vele mededichters is dichtmaat en vriend Joop Scholten (1942 – 2018) op vrijdag 21 december j.l. overleden. Joop en ik schreven vanaf mei 2008 een dichtwisseling, Dichterbij dan dit kom je niet, waarin we over leven en herinnering schreven.
(zie de informatie hierover rechtsonder, bij gedichtenwisseling.)
Joop was p.m. ook een van de Dichters bij Eijlders. In de dichtwisseling schreef Joop o.m. 'Grijze sneeuw', dat gedicht van de maand was in december 2013 bij Café Eijlders.
Joop blijft in onze herinnering als een bijzondere man, die poëzie dacht en leefde.
Mijn gedachten zijn bij zijn geliefde Meta en de familie.



Voor Joop schreef ik, als epiloog in onze dichtwisseling:

2. Aangeraakt


Alsof het weer stille zaterdag
het zijn kille tijden nu
ik je stem niet meer hoor

dat ik je hand je oogopslag mis
als ik een bladzij verder blader
in je bundel van geluk

en geen vlier in bloei vandaag
de aarde toont zich
van zijn koudste kant

hoe lang dan de kortste dag
oneindig de rust
in deze grijze sneeuw


© FT 22122018

(Het gedicht ‘Achterhoofd’ (zie hieronder) is als nr.1 opgenomen, in de Epiloog)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten