Beweeg als een strateeg


Rik van Boeckel presenteerde eerder in Rotterdam zijn nieuwe bundel (met CD), 'Beweeg als een strateeg', uitgegeven door uitg. Bunker. Op zondagmiddag 13 januari was Leiden aan de beurt, in Sociëteit de Burcht, met weer een muzikaal en poëtisch programma. Als gastdichter bracht ik o.m. een gedicht dat ik voor Rik schreef, met dank voor de inspiratie die hij bij voortduring aanreikt.
Mijn bijdrage deze middag is hier te zien.

Voeten groeten straat en zand
- voor Rik van Boeckel -
(of: als je de bundel van Rik leest,
hoef je geen reisgids meer te kopen)



Je verlaat het huis je thuis in deze stad
gaat op pad en zoekt naar andere plekken
duikt in het gat dat je verbeelding zal wekken
voetstoots op de maat van licht en zon

je stapt door het land van zand en klei
staat niet stil bij links of rechts een kei
of lange pluimen gras ze ijken slechts
een nog niet gekende horizon

een nieuwe loop voedt zo de hoop
met vaste tred houd je onder de pet
wat ons na een reis te wachten staat
je gaat over straat en roert de trom

beweegt steeds lenig in de maat
die je met hand en knokkels slaat
je makker die je meeneemt onderweg
wijkt niet van je zijde wat ik je brom

geen woord heb ik teveel gezegd
hoor hoe het vel van de djembé roffelt
alsof je met je vingers onkruid onder schoffelt
het ritme klinkt zuiver naar waar jij ooit begon

je dronk van verre oorden gaf ze ons in woorden
dat wij ze zouden kennen ze vloeiden uit je pennen
ze zingen en swingen als zondagmiddagjazz
hoe je met elke stap weer een stad voor je won


© FT 09.01.2019

Geen opmerkingen:

Een reactie posten